Ce se întâmplă cu Cyberpunk 2077

E multă gălăgie pe internet, în industria gaming-ului, după lansarea Cyberpunk 2077, unul dintre cele mai așteptate jocuri din ultimii, să zicem, 5 ani. Mulți oameni sunt nemulțumiți, ceea ce e de înțeles, dar majoritatea nemulțumirilor vin din așteptările foarte, dar foarte mari pe care toți le-au avut cu jocul ăsta. Și eu am încredere că vor fi satisfăcute și întrecute într-un final, dar nu pentru moment.

Articolul ăsta nu va fi un review, doar câteva opinii personale legate de tot ceea ce se întâmplă în momentul actual cu acest joc mult așteptat IMHO (in my humble opinion – ca să vedeți ce hipsterisme am mai învățat).

Context:

Cyberpunk 2077 este un joc produs de studioul polonez CD Projekt Red care a livrat în anul 2015 The Witcher 3. Un studio care a venit ca un underdog în industrie (și cu toții iubim un underdog) și care a rupt standardele de atunci cu The Witcher 3: Wild Hunt.

Astfel, studioul a devenit unul dintre cele mai cunoscute la nivel mondial și cu o reputație greu de cărat în spate.

Că ești casual gamer (ca mine) sau foarte implicat în lumea asta a gaming-ului, probabil ai jucat și tu Witcher sau ai fost prins intr-unul din hype-urile generate de acesta. Că a fost seria Netflix, jocul sau cărțile, e greu să fi fost total pe lângă într-un internet care din când în când se umplea de câte o știre despre asta.

Dacă nu știi de el sau nu te interesează, atunci îmi asum să cred că nu ești interesat nici de articolul ăsta, ceea ce e total ok, dar apreciez că ești aici.

Revenind, primul a fost lansat The Witcher 3 in 2015, apoi Cyberpunk 2077 în 2020. Cyberpunk (o să las deoparte 2077 de aici încolo) a fost o idee mai veche a companiei. Brută, nepolishata, fără multe direcții, dar oamenii au vrut ca cei care au încredere în companie să știe la ce se va lucra în următorii ani.

De aceea în 2013 (cât Witcher 3 era încă în development) au lansat trailerul ăsta în care au pus o imagine peste o idee mișto. Paragraful ăsta necesită puțină atenție pentru că, problema multora de acum este că nu înțeleg cum un joc la care s-a lucrat 7-8 ani nu este gata atunci când este lansat. O părere greșită.

Compania a prezentat acum 8 ani doar o idee, echipele fiind mici atunci, scopul lor a fost să lanseze Witcher 3 și apoi să-l îmbunătățească încât toată lumea să fie mulțumită. În final, Cyberpunk a devenit target-ul companiei undeva prin 2016, chiar mai târziu aș zice. Deci nu s-a lucrat 8 ani la acest joc, doar vreo 3-4.

După ce s-a terminat de lansat, upgradat, patch-uit Witcher 3, compania a avut un pe mâini un buget imens și au dezvoltat echipele, au fost listați la bursă, s-au luat în horă cu băieții mai mari.

Aici totul s-a schimbat puțin, dar mulți nu țin cont de asta, viziunile de marketing se schimbă, esti presat de stakeholders să livrezi, ții cont de multe cifre, viziunea artistică e mai îngrădită și timpul să faci ceva e limitat.

Fast-forward puțin, CD Projekt Red a venit acum un an și acum doi ani la cele mai mari “showroom-uri” unde se prezintă jocuri (ex: E3) cu trailere, gameplay și viziuni legate de noul lor proiect, Cyberpunk. Cine nu auzise până atunci de acest proiect, pe principiul if you don’t know, now you know, au auzit atunci. Ideile, gameplay-ul, promisiunile, încrederea câștigată, promitea un alt joc care va schimba viziuni în industrie.

Curajul a venit și din faptul că au anunțat o dată de lansare. Nu mai știu dacă prima a fost 2019, cert este că data de lansare a fost decalată de vreo trei sau patru ori, până să ajungă la 10 Decembrie 2020. În mod evident, oamenii care au avut încredere au plasat pre-comenzi de ani buni, frustrarea fiind tot mai mare când în loc să joci jocul promis, acesta venea cu o altă decalare. Dar încrederea oamenilor în companie a fost mare și cu toții știam că o amânare în plus înseamnă o calitate mai bună, un feature nou sau un storyline și mai bun.

Înainte să trecem la următorul punct este de reținut și faptul că în Noiembrie 2020 s-a lansat noul Playstation 5 (next-generation), la fel și noul Xbox și pe lângă toate astea, lumea trece printr-o pandemie în care avem mult mai mult timp să stăm în case, să evadăm în lumi imaginate de alții și toate motivele astea sunt destul de bune pentru a ne upgrada gadget-urile. Plus sărbătorile.

Spun asta pentru că, sunt sigur că CD Projekt Red, echipa de development, și-ar fi asumat încă o amânare a jocului, dar nu cred că stakeholderșii, directorii și alte entități ar fi fost de acord.

Pentru că nu există perioadă mai bună decât Decembrie 10, 2020 pentru a lansa cel mai așteptat joc din lume.

Promisiuni:

În toți acești ani, când studioul mai arunca câte un trailer, acesta venea plin de promisiuni. Cea mai mare, din punctul meu de vedere, că va fi un RPG mai bun decât Witcher. Că lumea imaginată este una cu adevărat din viitor, că povestea va fi una unică și side-quest-urile vor fi atent lucrate, demne de un RPG. Dacă mă întrebi pe mine, aici stă tot farmecul unui RPG bun, în side-quest-uri și CD Projekt Red știu asta, au livrat asta și au învățat asta din precedentul The Witcher. Nimeni nu vrea să își petreacă cel mai mult timp jucând un RPG facând aceleași misiuni plictisitoare și liniare.

Poți să ai cel mai bun story-line, atâta timp cât jocul este unul open-world și vine sub categoria de RPG, misiunile secundare sunt cele mai importante.

Alte promisiuni:

  • Compatibilitatea pe console last-gen (PS4, Xbox One), dar și pe next-gen (PS5, Xbox X, PC)
  • Lume, orașe, gameplay immersive. Adică NPC-urile au propriul AI.
  • Grafică next-gen
  • Orașe din viitor, mașini zburătoare, trenuri, toate astea păstrând vibe-ul Cyberpunk și gândurile lui Musk pe un disc Blu-Ray
  • Gameplay masiv influențat de alegerile pe care le faci în dialoguri și în misiuni
  • Finaluri alternative în funcție de alegerile pe care le faci
  • Pace în lume (just kidding)

Cons:

Multă lume a fost masiv dezamăgită la lansare. CD Projekt Red au ales să dea jocul înainte unor oameni care fac review-uri și care prezintă jocul cu câteva zile înainte de lansare, ca oamenii să-și facă o idee dacă să-l cumpere, dacă să mai aștepte etc. Așa se face, toate ok, doar că înainte de lansare toți acești revieweri nu au avut voie să arate gameplay-ul propriu, doar ceea ce compania le-a trimis să folosească, nu au avut voie să prezinte gameplay-ul pe console last-gen (PS4), pentru că au știut și ei că nu au lansat un joc finalizat din toate punctele de vedere.

Motivele dezamăgirii:

  • Pe consolele last-gen (PS4, Xbox One) jocul nu se poate juca. Bug-uri, frame-rate sub 20 FPS, rezoluție foarte mică, blurry textures
  • Nu există AI pentru NPCs, ceea ce omoară immersiveness-ul
  • Jocul a fost lansat fără să pară a fi complet pentru toate platformele
  • Crash, boom, bang, errors, glitches
  • Lumea pare liniară, în ideea că se cam oprește în loc pentru tine, nu are viața proprie

Pros:

  • În legătură cu misiunile principale și secundare, au livrat și încă cum. Totul este ceva nou, actorii joacă impecabil, misiunile sunt fun și deciziile sunt importante în parcursul personajului
  • Pe consolele next-gen (deși nu este optimizat pentru next-gen) arată mult, mult mai bine. Grafică este minunată, ideile transpuse sunt foarte bune și au potențial enorm.
  • Soundtrack minunat
  • CD Projekt Red sunt atenți la oamenii care joacă și la cerințele acestora. Au promis că vor veni cu update-uri care să rezolve toate bug-urile, update-uri care vor aduce încet-încet jocul la ceea ce promiteau.
  • Lumea uită că și Witcher 3 a fost un joc care, la lansare, a fost plin de bug-uri și probleme, iar în câteva luni a devenit unul dintre cele mai apreciate jocuri.
  • Compania a promis refund pentru oamenii care au cumpărat jocul și au fost dezamăgiți
  • Cred că în câteva luni, voi putea recomanda jocul oricui și cred că vor rezolva problemele și vor livra ceea ce au promis

Concluzie:

E un joc care mie îmi place la nebunie. Nu sunt cel mai mare fan CD Projekt Red, dar văd în joc un potențial imens. Am jucat doar câteva ore pe PS4 și, într-adevăr, jocul nu este de jucat pe console last-gen sau pe PC-uri mai slabe.

Însă acum, după ce mi-a ajuns PS5-ul și îl pot juca pe noua consolă, pot spune că este cu totul altă poveste și grafică, deși repet, jocul încă nu este optimizat pentru PS5, practic rulează jocul de PS4 pe resursele oferite de PS5. Și ca să vă dați puțin seama de ce merită puțină încredere studioul ăsta, din punct de vedere grafic, au adus multe îmbunătățiri față de ceea ce au prezentat acum 2 ani la E3, iar în majoritatea cazurilor, Ubisoft, EA etc. aceștia fac downgrade la grafica prezentată.

Pe lângă toate astea, pot să înțeleg presiunea unor deadline-uri și oportunitatea unei lansări în perioada asta. Da, probabil vina este una împărțită, dar dacă managementul a decis asta, echipa de dezvoltare a livrat cu tot ce era posibil până pe 10 Decembrie. Ceea ce cu siguranță a însemnat scoaterea unor feature-uri promise ca jocul să poată fi jucabil și pe consolele mai vechi.

Dacă nu aveți un PC nou, un PS5 sau noul Xbox, vă recomand să mai așteptați până să jucați Cyberpunk și să vă faceți o părere. Problema cea mai mare a lor a fost că l-au lansat ca pe un joc compatibil pe mai multe platforme, inclusiv pe consolele vechi, ceea ce nu este în momentul de față.

Nu a fost un articol plătit, dar văd potențial în lumea creată de oamenii ăștia și mi se pare că suntem în era în care e mult mai ușor să criticăm și să invalidăm muncă de ani de zile decât să ne dăm niște argumente.

Resurse:

2 comments / Add your comment below

  1. Nu e un joc rau, dar deja nu mai vorbeste nimeni de el… A avut un start dezastruos care a impins multa lume la o parte.

  2. @Ionut
    da, nu a fost deloc rau, dar sunt total de acord. Problemele de la lansare au rasunat mai mult decat valurile facute de joc in sine.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.