Hip-hop-ul românesc și pierderile sale

Un ascultător vechi, la fel ca și un artist bun, știe că la nivel global, hip-hop-ul românesc luat ca un tot, nu e mare brânză. De ce? Pentru că e lipsă acută de cașcaval și de calitate. Calitate care este dictată, de multe ori, de fani. Iar mulți dintre ascultătorii de hip-hop românesc sunt de o calitate proastă. Însă sunt și artiști buni, care au început să se prindă care e treaba, care au lăsat concepții învechite , gura fanilor și proaste obiceiuri la o parte, iar unii chiar reușesc să scoată capul din noroi și o fac bine.

De ce spun că hip-hop-ul românesc este slab? Păi, făcând o paralelă puțin cam exagerată, în State (locul unde s-a născut acest gen muzical) cred că un procent de peste 80% din cei care fac hip-hop trăiesc exclusiv din asta. Din acest procent mare, 30% (care înseamnă foarte mult) sunt miliardari. Cu bani câștigați din muzică. Miliardari la modul că își permit cam orice, trăiesc în penthouse-uri și conduc mașinile la care tu poate că visezi. În România, cei care fac hip-hop și trăiesc exclusiv din el sunt undeva la 5-10%. Adică, din toată lumea aia multă care face hip-hop doar câțiva artiști/grupuri trăiesc din muzica pe care o fac. Sunt prea mulți amatori care doar strică acest gen pentru simplul fapt că sunt acolo și pretind că fac parte din el. Cei care fac treaba asta bine și sunt sigur că scot bani sunt: Mafia, Paraziții (meh), băieții de la Okapi Sounds, CTC-ul și alți câțiva pe lângă. Partea proasta e că nici ăștia nu sunt miliardari. Doar că pot trăi bine din ceea ce scot din muzică. Iar niciunul din grupurile de mai sus nu au ajuns aici pentru că au ascultat de fani (uitați-vă la comentariile de pe Youtube, că vă veți închina de câți proști există în jurul vostru). Fiecare din cei enumerați au evoluat. Alt sound, altă abordare, altceva. Ăsta e un lucru esențial pe care ascultătorul, dar și alți români, nu prea-l pot percepe și înțelege. “S-a vândut! Uite ce beat comercial! Uite cum dă! Mamă, s-a dus și ăsta, cântă cu aia!” etc. Da, cam ăsta este nivelul ascultătorului român de hip-hop. Doar că printre ei sunt și oamenii ăia care trebuie.

Mafia scot bani pentru că e Mafia, pentru că sunt vechi, sunt buni, au un sound impecabil și pentru că au înțeles ce înseamnă evoluție. Ultimul lor album este pus la download GRATIS. Și restul la fel, au evoluat, nu au ascultat de fani. La Paraziții am zis meh pentru că mie mi se pare că cei de la Paraziții încă se bucură de fanii vechi și nu mai fac nimic să câștige alții. Totul e liniar la ei de la un timp și în curând vor vedea că nu te poți baza pe un număr de ascultători câștigat acum 10 ani. Și știți ce mă deranjează pe mine cel mai mult în general la unii ascultători de muzică? În anul 2014 încă mai împart muzica în genuri și nu pot accepta dacă ceva din genul lor preferat se îmbină cu altceva. Fraților, sunteți duși rău!

Am ajuns să scriu un post despre industria de hip-hop românească pe când eu voiam să mă plâng de pierderile ei. Industrie aș spune că este un cuvânt puțin overrated când, cum am spus mai sus, noi suntem atât de departe de cei din State. În fine! Pentru acei artiști care știu să evolueze și să facă lucruri frumoase, dar și de calitate, mă înclin. Eu nu judec faptul că unul a scos o melodie proastă doar ca să fie pe radio. Îi înțeleg. Nu ascult melodia respectivă dacă nu-mi place și îmi pun în căști o alta mai bună. E multă muzică bună ca să stăm și să ne plângem de o singură melodie.

Acum să vorbim puțin despre pierderile din hip-hop-ul românesc. Mă trecuse mai devreme melancolia și am ascultat un album Cedry2k și am venit aici să scriu postul ăsta. Cedry2k a fost unul dintre artiștii cu un talent enorm. Vocea, inteligența, flow-ul, toate îl ajutau, toate îl făceau superior altora și, cu toate acestea, undeva a clacat. Tot pe acolo pe unde vă spuneam eu cu evoluția, că nu scotea destui bani din asta, deși ceea ce făcea era extraordinar (primele trei albume) și omul nu voia să facă niște compromisuri și totul s-a dus atunci când și-a dat seama că ceea ce face e rău în fața lui Dumnezeu și a înlocuit dependența pentru hip-hop cu cea pentru religie. Dar nu sunt aici să judec omul, sunt bucuros dacă el este mai fericit așa, dar ca artist a pierdut enorm renunțând și noi am pierdut mult că nu-l mai avem în peisajul de hip-hop românesc. Cedry2k este, după părerea mea, cea mai mare pierdere a hip-hop-ului românesc.

O altă pierdere importantă este cea a trupei Zale. Adică Raku și J. Yolo. Dacă Raku încă mai activează (deși pare și el frustrat de ceea ce se întâmplă), Yolo s-a dus spre alt gen muzical și se pare că nu prea mai vrea să aibă de a face cu hip-hop-ul. O trupă bună, cu potențial, care nu mai există.

Încă o pierdere ar mai fi și trupa Veritasaga, deși am înțeles că sunt șanse să se reunească. În fine, poate aș mai găsi, însă am vrut foarte tare să subliniez că hip-hop-ul românesc este mult mai sărac fără Cedry2k.

Dar căutăm muzică bună în cei pe care-i avem buni și suntem fericiți să mai găsim câte ceva. În rest, ascultați ce e pe afară, că e pe bune și e cu totul alt nivel.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  1. Va-ti facut toti mari cunoscatori de hip hop.

    și a înlocuit dependența pentru hip-hop cu cea pentru religie
    Dumnezeu e in tot si in toate. Stai jos.

    • Ahahaha, tu ești Eladio zidarul cu site-ul ăla de doi bani și bătaia de joc a forumului.
      Te salut și eu!
      Apropo, * v-ati.

  2. De acord la partea cu Cedry2k.. insa nu cred ca e vorba de profit. Ci de resurse. E greu sa faci treaba cand nu ai cu ce.